måndag 23 februari 2015

Hälsosam Müsli för kroppen och smaken

Det finns inget bättre än att börja dagen UTAN att tvångsmässigt behöva trycka i sig en tallrik havregryns gröt. Dessutom upplever jag att jag blir hungrig direkt igen. Men här ser ni, har ni medicinen på det.

Nämligen en urgod müsli som du står dig längre på :)

Müsli A la Apelvi:




Sätt ugnen på mellan 100-150 grader (beroende på ugn vill jag tillägga)

1 långpanna
1 liter valfri havregryn
1 dl solrosfrön
1-2 dl pumpakärnor
1-2 dl hackade hasselnötter
1-2 dl hackade mandlar (finns ej med på bilden)
2 dl hackade valnötter
1 dl hela linfrön
russin 
lite havssalt
honung.

Blanda allt i en långpanna med olivolja i botten, ringla honung ovanpå blandningen samt lite extra olivolja. Ställ in mitt i ugnen i ca 15 minuter, ta ut och blanda om och in i 5 minuter till. Se till att det inte blir bränt i botten. 
Jag brukar sedan stänga av värmen och öppna luckan lite och låta plåten stå kvar. 
Blanda i salt och valfri mängd russin eller annan torkad frukt. 

Låt väl smakas ;)

Tjing.

Inga kommentarer: