lördag 21 november 2015

Juldukning 2015

Nu börjar det klia i fingrarna på mig inför den stundande juletiden och pynt i olika slag. Som bekant älskar jag att plocka in naturen så det får bli en och annan grön gren och mossa.


I mitt tycke och smak får dukningen inte bli för mörk dvs julens klassiska gröna och röda dukning. Däremot får det gärna vara grönt och rött till en mer markant vit bas. Vad tycks om H&M: röda dukning?


För att få en bra balans mellan de olika elementen är det A och O att därför tillsätta dessa. Bilden ovan skulle må gott av att kanske ha en hyacint, vita tulpaner eller granar på bordet för att uppnå den kompletta känslan av harmoni. Annars gillar jag idén med att snurra en ledtråd kring en gren. 
Watt och Veke har en fin tråd jag kan rekommendera.


H&M har helt underbara pynt för årets jul och nyårs firande. Här har de en skön balans mellan samtliga element, bordet ger jord, duken ger metall, mässingen ger eld i sammanhanget, stolen ger vatten likaså vasen med vatten i och trädet ger trä


Nu snackar vi, detta gillar jag. Det mjuka och välkomnande med naturen, det sköna gröna och den krispiga vita. Linne och bomull :)

Något jag gjorde förra julen var små ringar av rosmarin, mycket fint och luktar gott!
Här kan ni följa steg för steg. 



Det är fin att hålla sig till enbart svart och vitt men denna dukning kan kännas "tom". Vad tycker ni?
Vad tycker ni saknas eller är den fullgod?


En dukning i lyxig silver, inspiration från H&M
Ser ni vägglampan, om den inte hade varit där hade det hela känts lite kallare. 


Min egen dukning från förra året. Ljus och lättsam (enligt min smak).

Har det väckts lite tankar kring er dukning i år?
Lycka till med det!
Kram


Inga kommentarer: