lördag 15 augusti 2015

Sätt dig bekvämt och tryggt

Kraftposition

Vad menas då med det? Jo, inom Feng Shui finns vissa verktyg att använda sig av för att finna en balans och harmoni i din inredning och i ditt hem. Att placera sig i kraftposition är ett av verktygen.

Med kraftposition menas att du har stöd i ryggen av en vägg eller dylikt (inte ett fönster), fri sikt fram i rummet för att du ska ha möjlighet att se vad som händer framför dig.

Här har man placerat soffan med ryggstödet mot en vägg och när du sitter i soffan har du fri sikt fram och kan se vem eller vad som kommer in i rummet.

Här har du också möjligheten att känna dig trygg när du sitter i soffan och med tanke på avsaknaden av väggar har du även en överblick över fler rum samtidigt.  

Bilderna är lånade  här i från

Här sitter du otryggt, med denna placering kan du komma känna dig otrygg. Du vet inte om någon står där utanför och tittar in på dig (om det inte är 5:e våningen upp då vill säga). Dessutom sitter du i ett chi flöde, energierna från dörren letar sig ut genom fönstren det vill säga, det kan även bli så att du känner en rusande chi (energi). Här skulle jag om möjligt vända soffan och placera den med ryggen mot väggen på höger sida i bild för att på så sätt även ha näsan riktad mot dörren och där med koll på vem som kliver in i rummet.



Lycka till med din möblering!
kram

1 kommentar:

Ekenäsliv sa...

Äntligen har jag ett kontor där jag sitter i kraftposition, det är verkligen stor skillnad!
Hemma försöker jag med tänka på de sakerna, därför möblerar jag inte om så ofta, utan har jag hittat en bra möblering som funkar så stannar den tills vi gör om rummet typ.
Ha en fin kväll!
Kram Anna