söndag 26 juli 2015

Trädgårdens skatter under ett knäckigt täcke

Det känns grymt tillfredsställande och lyxigt att ha tillgång till bär och andra ätbara växter i trädgården, för oavsett hur mycket socker och godheter det än är i slutresultatet känns det på något sätt nyttigare att äta det man själv har odlat. Dessutom blir det godare också. 

Min dotter kom inspringandes en dag och sa att hon ville baka en paj. Tid som jag hade  (för jag har semester) började jag googla på en paj med knäckigt täcke, det var ICA Buffé som fick bjuda på inspirationen denna dag 

 Voliá, här är resultatet - och gott blev det!










 


Paj till ca 6 personer 


Ingredienser


500 g rabarber eller andra bär

2 dl havregryn

2 dl socker

1 3/4 vetemjöl

1/2 tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker
125 g smör
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
smör till formen

    Till servering

    Vaniljglass eller vispad vaniljsås



    Så här gör du

    Sätt ugnen på 150°C.


    Blanda alla torra ingredienser i en bunke.Smält smöret i en kastrull tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner de torra ingredienserna.Ansa och skär rabarbern i ca 4 cm stora bitar. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Bred på smeten.Grädda pajen mitt i ugnen 40–50 minuter, tills den fått fin färg.Till servering: Servera gärna ljummen med vaniljglass.  


    Happy baking mina vänner!

    Inga kommentarer: