onsdag 20 maj 2015

Inredningsdesign i form av snedtak - Feng Shui

Jag och min man var, för inte allt för länge sedan, på en husvisning i Kungsbacka. Huset var byggt någonstans på 50-talet och såg som vanligt ganska OK ut på Hemnets bilder. Men oj, vad det inte stämde när vi väl kom dit...

Hur som helst när vi gick upp på övre plan var det inte bara låg takhöjd utan dessutom snedtak. Min absolut första känsla var flykt, jag ville bara där från! Det kändes som om taket föll över mig. Då antar jag att jag upplevde vad man kan kalla för "tryckande Chi".

Till er alla som nu har snedtak finns vissa åtgärder man kan använda sig av om man skulle känna denna påverkan som jag gjorde. Nämligen Chi höjare i form av uppåtgående energi. Detta kan bland annat vara träd som växer stadigt uppåt, belysning som lyser uppåt längs snedtaket och den vita färgen förstås.

Här hjälper träelementet från bland annat palmen och olivträdet chi att höjas uppåt men även den vita färgen i taket och bjälkarna.

H o P har fått ett ursnyggt och mysigt sovrum efter renovering ;) Hon har fått till det med samtliga element för att rummet ska kännas mysigt!


Träpanelen som de valt att ställa uppåt får chi att sträva upp och lyfta taket. Nu är det dock hög takhöjd i detta rum men att placera sängen i mitten av ett rum med snedtak är att föredra så du inte ligger direkt under den lägsta delen av taket. 

Gardinen med sina "vågor" får chi att färdas uppåt, lika så den vita färgen. 

Här står sängen bra placerad i mitten av rummet. 

Bild 1, 3 och 4: Pinterest

Hoppas ni fick lite idéer till att lyfta energien där hemma ;)
Kram

Inga kommentarer: