tisdag 6 januari 2015

Feng Shui tips

I dag vill jag dela med mig av en inspirerande bild som jag lånat från Houzz. Där finns oändligt många fina bilder för alla möjliga olika inredningsstilar.

Det finns fem element enligt Feng Shui: Trä- Metall- Eld- Vatten- Jord. För att känns ett välbehag i inredning vill man inte ha för mycket eller för lite av något element.  Elementen påverkar dig både positivt och negativ beroende vilken balans du har i din inredning. Men kom i håg, alla är vi individuella både till smak och tycke! Så valet är ditt hur du vill inreda. Bara du mår gott ;)

Just denna bild är en bra bild för att beskriva värdet i att "bryta av" ett dominerande element. Här är det metall som är dominerande. Exempel på metallelementet i denna miljö är det bågformade stora fönstret och arbetsytorna som är gjorda i metall, lika så lampfoten och de synliga kastrullerna. Ljusa färger som vitt och ljusgrått är även de ett metallelement.
Så, för att bryta av metallelementet är det med fördel att ta in något från eldemelmentet. Den röd/orange lampskärmen och den vackra mattan. Min blick föll direkt på mattan och energin i rummet känns balanserad och skön.


Lite tips :)


Nu tar jag paus en vecka. På återseende ;)
Kanske hinner med något i morgon.....

Inga kommentarer: